دستگاه ماهور – ردیف میرزا عبدالله – اجرای داریوش طلایی

میرزا عبدالله فراهانی

نظام دستگاهی موسیقی ایران با عنوان «ردیف»، که با آموزش به روش سینه به سینه حفظ شده تا به دست مارسیده است، روایت های مختلفی دارد و هر روایت به نام استادی که راوی آن بوده نامیده می شود. ردیف میرزا عبدالله (۱۲۲۲-۱۲۹۷) قدیمی ترین و معتبرترین روایت ردیف سازی است که از او به شاگرد بلافصلش اسماعیل قهرمانی و از اسماعیل قهرمانی به نور علی برمند منتقل شده است.

داریوش طلایی خود روایت گر ردیف و از نسل چهارم موسیقی دانان پس از میرزا عبدالله است. او نوازنده ی ممتاز تار وسه تار است و این ردیف را طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ مستقیما نزد نورعلی خان برومند آموخته است، همچنین دوره هایی از دیگر روایت های ردیف را نزد علی اکبر شهنازی ، عبدالله دوامی ، یوسف فروتن و سعید هرمزی فراگرفته است.
در ادامه گوشه های : درآمد ، کرشمه ، خاوران ، طرب انگیز ، نیشابورک ، نصیر خانی ، چهارپاره یا مرادخانی ، فیلی ، ماهور صغیر ، آذربایجانی ، حصار ماهور ، زیر افکند ، نی ریز ، شکسته ، عراق ، نهیب ، محیر ، آشورآوند ، اصفهانک ، حزین ، کرشمه ، زنگوله ، راک هندی ، راک کشمیر ، راک عبدالله ، کرشمه ی راک ، سفیر راک ، رنگ حربی ، رنگ یک چوبه ، رنگ شلخو ، ساقی نامه ، صوفی نامه و کشته   از دستگاه ماهور با اجرای داریوش طلایی را در یک فایل صوتی خواهید شنید .

داریوش طلایی
داریوش طلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *