آخرین مطالب

آیا به عنوان یک‌خواننده از مشکلات لوزه ها و تاثیر آن بر صدای خود آگاه هستید ؟

لوزه

 

?هر آنچه که باید در باره لوزه ها بدانید.

♦️#لوزه_و_لوزه_سوم

گردآورنده : #عارف_احسن
۱ .لوزه‌ها دچار چه نوع بیماری‌هایی می‌شوند؟
۲. عفونت‌های مکرر لوزه‌ها چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟
۳ .تشخیص این موارد چگونه است؟
۴.درمان بیماری‌های لوزه چگونه است؟
۵. با توجه به اینکه لوزه‌ها با افزایش سن کوچکتر می‌شوند آیا عمل آنها لازم است؟
۱٫۶ آیا از لحاظ سنی محدودیت خاصی برای جراحی لوزه وجود دارد؟
۷. آیا لازم است که لوزه‌ها به‌طور کامل خارج شوند؟
۸.چه روشی برای بیهوشی بکار می‌رود؟
۹. آیا پس از برداشتن لوزه‌ها احتمال عود آنها وجود دارد؟
۱۰. پیامدها و عوارض این جراحی چیست؟
لوزه‌ها بافت‌های لنفاوی هستند که داخل و دو طرف انتهایی دهان (محل اتصال حلق به دهان) قرار گرفته‌اند.

ادامه مطلب | “آیا به عنوان یک‌خواننده از مشکلات لوزه ها و تاثیر آن بر صدای خود آگاه هستید ؟”

قسمت پنجم – آموزش خواندن توسط چاک گیلمور

قسمت پنجم – آموزش خواندن توسط چاک گیلمور – chuck gilmore

چرا ، درس های آواز  قبلی شما ، بعضی اوقات تاثیری ندارند؟
مترجم : حبیب الماسیان
تدوین و آماده سازی ویدیو : رضا اسماعیلی
نظارت تخصصی: عارف احسن


چاک گیلمور

رفع اشکال آواز های بداهه هنرجویان و توضیحات مفید توسط عارف احسن

رفع اشکال آواز های بداهه هنرجویان و توضیحات مفید توسط عارف احسن

موضوع :

قسمتی از کلاس های حضوری عارف احسن
آوازهای آزاد و بداهه
رفع اشکال آواز های بداهه هنرجویان و توضیحات مفید

نشانه‌های اختلال در اعمال بینی

نشانه‌های اختلال در اعمال بینی
نشانه‌های اختلال در اعمال بینی

گردآورنده : عارف احسن
در صورت اختلال در عملکرد بینی، بیمار ممکن است یک یا چند علامت از علائم زیر را به عنوان مشکل خود اظهار نماید:
۱- انسداد بینی
۲- ترشح از بینی
۳- ترشحات پشت حلق
۴- بوی بد تنفس
۵- اشکالات بویایی به صورت کم بویایی یا نابویایی
۶- درد صورت
۷- احساس پری و فشار در سر و صورت
۸- خواب‌آلودگی روزانه
۹- خرخر و وقفه‌های تنفسی در خواب
۱۰- بدشکلی بینی
۱۱- سردرد
۱۲- عطسه
۱۳- اشکالات تکلم
۱۴- خشکی دهان
۱۵- تغییر صدا
۱۶- پوسیدگی دندانی
۱۷- سرفه
۱۸- صاف کردن مکرر گلو

مشکلات داخل بینی در بعضی از موارد باعث سردردهایی به نام «سردردهای تماسی» می‌شوند. ممکن‌ است‌ به‌ خاطر انحراف‌ تیغه‌ بینی‌ یا بزرگ‌ شدن ‌یکی‌ از شاخک‌ها، تیغه‌ بینی‌ و دیواره‌ جانبی‌ آن‌ در تماس ‌با یکدیگر قرار گیرند.

ادامه مطلب | “نشانه‌های اختلال در اعمال بینی”

لزوم تنفس با بینی

لزوم تنفس با بینی
لزوم تنفس با بینی

لزوم تنفس با بینی
گردآورنده : عارف احسن

مهم‌ترین عملکرد بینی:
تنفس است؛ بدین معنی که اگر تنفس از راه بینی مختل شود، اکسیژن خون کمتر از حد نرمال خواهد بود.
مکانیسم‌های متعددی برای توجیه کاهش اکسیژن در اثر انسداد بینی شرح داده شده است که از جمله آنها می‌توان به «کاهش تبادل آلوئولی ریه در تنفس دهانی، کاهش فید بک ناشی از تماس جریان هوا با سطوح مخاطی بینی و مستعد شدن بیمار به حملات متعدد آپنه خواب» اشاره کرد.
مقاومت داخل بینی یک مقاومت متغیر است. شرایط محیط و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک همان گونه که پیوسته بر روی قلب انسان تاثیر می‌گذارند، بر روی بینی نیز تاثیری همیشگی دارند، به طوری که بینی و شرایط مقاومت داخل بینی طی ۲۴ ساعت در حال تغییر و تحول است.
در بعضی افراد سیکل بینی وجود دارد و یک طرف بینی پرخون‌تر از طرف مقابل است؛ یعنی یک طرف بینی از طرف دیگر گرفته‌تر است ولی برآیند تنفس از راه بینی طبیعی است.
معمولا ۸۰ درصد افراد به طور طبیعی این سیکل بینی را دارند.

ادامه مطلب | “لزوم تنفس با بینی”

شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۴

محمد رضا لطفی

شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۴

این سلسله مباحث در مورد شناخت موسیقی دستگاهی ایران میباشد . که لطفی سعی دارد با زبانی ساده برای شنوندگان عام به تشریح و آنالیز موسیقی دستگاهی بپردازد . هرچند که برای اهالی موسیقی نیز خالی از لطف نیست.
لازم به یاد آوری میباشد که این برنامه رادیویی در ۵۹ قسمت میباشد و به مرور در سایت به اشتراک گذاشته خواهد شد.
( شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۴ )

از آسیب های دخانیات بر تارهای صوتی خود آگاه شوید

از آسیب های دخانیات بر تارهای صوتی آگاه شوید
از آسیب های دخانیات بر تارهای صوتی آگاه شوید

مقاله: از آسیب های دخانیات بر تارهای صوتی خود آگاه شوید.

تالیف : عارف احسن
اگر استعمال دخانیات دارید و علاقه مند به آواز ویا خواننده هستید این نوشتار را مطالعه کنید.
بیشتر خوانندگانی که در سنین بالای ۴۰ و به مرور دارای اُفت صدا میشوند ٬ به هر نحوی استعمال دخانیات یا تخدیر داشته اند.
هر گونه مواد دخانی ومخدر از قیبل :سیگار، قلیان٬ پیپ، چپق ٬ تریاک٬ هرویین٬ شیشه٬ ماریجوانا٬  حشیش٬ بنگ و.. جزء این موارد بوده و میتواند صدمات جبران ناپذیری را برای صدا و اندام آوا ساز ایجاد کند.
گاهی بعضی از هنر جویان حرف هایی تعجب بر انگیز و سوالات دیوانه کننده ای را دارند که من از اوج این نادانی چنان ملول میشوم که قصد در کوبیدن سر خود بر دیواری سخت دارم و با خود میگویم واقعا چه ذهنیت و نگرشی در پشت این عمل و نا آگاهی از سیستم صوتی انسان وخواننده وجود دارد.
آیا شما میدانید که چه اتفاق شگفت انگیز و خارق العاده ای در ایجاد صدا٬ برای تارهای صوتی می افتد؟

ادامه مطلب | “از آسیب های دخانیات بر تارهای صوتی خود آگاه شوید”

چرا برخی افراد دچار انسداد بینی هستند؟

انسداد بینی
انسداد بینی

مقاله: چرا برخی افراد دچار انسداد بینی هستند؟

گردآورنده : عارف احسن
?مبتلا به عفونت سینوسی هستید.
آیا احساس میکنید سرماخوردگی‌تان تمام نمی‌شود؛ و بینی گرفته همراه با ترشحات دارید؟
دقت کنید ! ممکن است مبتلا به عفونت باکتریایی سینوس شده باشید.
?کم کاری تیروئید دارید.
باز هم هورمون‌ها! کم کاری غده تیروئید می‌تواند منجر به گرفتگی بینی همراه با علائمی چون، گرفتگی صدا ، خستگی صدا ، خشونت صدا، خستگی مداوم، یبوست، نازک شدن تارهای مو، خشکی پوست و احساس سرما شود.
♦️پولیپ بینی دارید .

دلیل دیگر برای گرفتگی بینی که هرگز تمام نمی‌شود، پولیپ بینی و یا کجی تیغه بینی (سپتوم) است .پولیپ زائده خوش خیمی است که می تواند در بینی یا سینوس باشد و خطرناک نیست ولی در تولید صوت و کیفیت صدا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.
♦️آلرژی دارید.

ادامه مطلب | “چرا برخی افراد دچار انسداد بینی هستند؟”

تاثیر نت های موسیقی بر روی چاکراها

آیا از ارتباط ماورایی موسیقی و چاکراها آگاهی دارید

تاثیر نت های موسیقی بر روی چاکراها

گردآورنده : عارف احسن

طبق مطالعات بسیاری که از دیر باز تا کنون انجام شده است ، مدارک مستندی وجود دارد که در بدن ما هفت مرکز و گرداب انرژی به نام چاکرا ( chakra ) وجود دارد .
چاکرا دریچه ای است که از طریق آن نیروی حیاتی یا پرانا وارد کالبد انرژیکی ما می شود که به ترتیب عبارتند از :

۱) چاکرای ریشه(قاعده ای)
۲) چاکرای خاجی
۳) چاکرای خورشیدی
۴) چاکرای قلب
۵) چاکرای گلو
۶) چاکرای آجنا (چشم سوم)
۷) چاکرای تاج (فرق سر) .

۱) چاکرای ریشه در انتهای ستون فقرات قرار گرفته که مرکز ريشه ناميده ميشود . ارتعاشات این مرکز با نت Do و رنگ قرمز هم ارتعاش است .

ناراحتی هایی مانند اختلالات گوارشی و دردهای ساق پا و استخوان بندی از نظر فیزیکی و نیز بحران های شخصیتی و اعتماد به نفس مربوط به این مرکز می باشد .

۲) چاکرای خاجی در ناحیه ناف قرار دارد که رنگ مربوط به آن نارنجی و نت موسیقی
آن نت Re می باشد.
مسایل مربوط به دستگاه گوارشی ، خلاقیت و تا حدودی افسردگی را می توان به این قسمت مربوط دانست .

۳) چاکرای خورشيدی در ناحیه دیافراگم یعنی پایین قفسه سینه قرار دارد که رنگ مربوط به آن زرد و نت آن نت Mi است .

مسایل مربوط به غدد فوق کلیوی ، معده و لوز المعده و عدم تعادل آنها و از نظر روحی حالات بی خوابی ، عصبانیت و عدم آرامش ، با این مرکز در ارتباط است .

۴) چاکرای قلب یکی از زیباترین مراکز انرژی است و مرکز قلب نام دارد .
این مرکز در میان قفسه سینه قرار دارد و رنگ مربوط به آن سبز است و ارتعاشات این مرکز با نت Fa همخوانی دارد .

آیا تا کنون دقت کرده اید ،زمانی که در جنگل سرسبزی قدم می زنید چقدر آرامش دارید ؟

(جالب است در مورد عدد هفت هم کمی فکر کنیم . این عدد بسیار جالب و پر رمز و راز است .
هفت آسمان ،هفت طبقه بهشت ، هفت رنگ ، هفت نت موسیقی ،هفت شهر عشق، روزهای هفتهو بالاخره هفت چاکرا و مرکز انرژی و بسیاری مثالهای دیگر .)

۵) چاکرای گلو در ناحیه گلو واقع شده است و رنگ مربوط به آن آبی فیروزه ای است نت Sol مربوط به این مرکز است و ارتعاشات این نت می تواند این مرکز را تحت تأثیر قرار دهد .

رنگی بسیار زیبا و آرامش بخش ، عمیق و گیرا مانند : آسمان و دریا .

بعضی مشکلات فیزیکی مانند : ناراحتی های تیروئید ، درد گوش ، درد گلو و مشکلات گفتاری و لکنت زبان می تواند به این قسمت مربوط باشد و در صورت تقویت آن شخص می تواند اعتماد به نفس ، اطمینان ، خلاقیت و ارتباطات خود را تقویت کند . ترس از ارتباط برقرار کردن ، این چاکرا را کوچک کرده و می بندد .

۶) ششم چاکرای آجنا یا چشم سوم نام دارد و مرکز بسیار مهمی است .
در هنگام عبادت و سجده این مرکز تحت تأثیر قرار می گیرد . رنگ مربوط به این مرکز نیلی است نت مربوط به این مرکز نت La است.

از لحاظ روانشناسی رنگها استفاده از آن بهترین بخش وجودی را آشکار می کند و ما را به مسائل معنوی سوق می دهد .

بعضی مسائل فیزیکی که می توان به این قسمت ربط داد عبارتند از : ناراحتی ها و نگرانی های عصبی ، مشکلات بینایی و سینوزیت .

در اثر تقویت این مرکز انرژی شخص
می تواند قدرت هایی مانند : روشن بینی و بصیرت ، حافظه قوی و تمرکز حواس را در خود تقویت کند .

از نظر طب سوزنی این مرکز بسیار مهم است و در این رشته از علم بسیار مورد توجه قرار می گیرد .
جالب است بدانید بوق آزاد تلفن بر اساس نت لا تنظیم شده است ، زیرا که ارتعاشات آن آزار دهنده نیست .

۷) هفتم ،چاکرای تاج یا فرق سر می باشد . بخشی که در نوزادان تازه به دنیا آمده هنوز نرم است و به همین دلیل است که آنها احساسات ماوراء طبیعی پر قدرتی دارند .

رنگ مربوط به این مرکز بنفش است . نت مربوط به این مرکز Si است .

بعضی مسائل فیزیکی مانند صرع ، مشکلات غده هیپوفیز و نیز سردردهای میگرنی مربوط به این چاکرا می باشد .

پاکسازی و تقویت آن باعث اشراق و شهود ایمان و ارتباط با حوزه های برتر می شود .

برای اکثریت ما شنیدن اذان مرحوم موذن زاده ، یک حالت بسیار معنوی و لذت بخشی دارد .

این اذان در آواز بیات زندو از متعلقات دستگاه شور می باشد و نت شاهد آن سی است .

جالب است که صدای ناقوس کلیسا و موسیقی که در کلیسا استفاده می شود نیز در گام های مربوط به چاکراهای بالا یعنی سل ، لا و سی نواخته می شود.

ردیف آوازی دستگاه همایون به روایت حاتم عسگری

حاتم عسگری

ردیف آوازی دستگاه همایون به روایت حاتم عسگری

حاتم عسگری فراهانی ۹ بهمن ۱۳۱۲ در فراهان به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۹ به همراه خانواده‌اش به تهران آمد.
استاد عسگری فراهانی ٬ تا سال ۱۳۸۵ با سمت استادیار دانشگاه تهران در دانشکده ی هنرهای زیبا ٬ به تعلیم ردیف موسیقی ایران اشتغال داشته است. و در مرکز حفظ و اشاعه ی موسیقی ایرانی وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز تدریس آواز می نمودند.چند واحد درسی که استاد عسگری تدریس مینمودند عبارتند از: شناخت موسیقی ، تاریخ موسیقی ، جواب آواز ، ردیف موسیقی و مردان موسیقی.

حاتم عسگری از ردیف دانان وخوانندگان به سبک قدما می باشند و حال صدای ایشان بسیار عالی و تاثیر گذار میباشد .

ردیف آوازی دستگاه همایون به روایت حاتم عسگری   به همراه سه تار داریوش صفوت

ردیف ابتدایی دستگاه همایون به روایت حاتم عسگری

تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران بخش یازدهم

محمد رضا لطفی

تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران بخش یازدهم

تهیه کننده و مجری برنامه
استاد محمد رضا لطفی

این برنامه با اجرا و تهیه کنندگی استاد محمدرضا لطفی‌ و به اهتمام رادیو فرهنگ در ساله ۱۳۹۱ پخش شد.
به گفته استاد لطفی‌، هدف وی از تهیه ی برنامه‌ “تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران” ، آشنا سازی مردم با بزرگان، مکاتب و به طور خلاصه، کلیات مهم تاریخ معاصر موسیقی کشور عزیزمان از نظر ایشان بوده است و برای اولین بار به صورت صوتی، که لازمه ی توضیح موسیقی است، با پخش آرشیوی قوی از بزرگان موسیقی در حین روایت تاریخی، این اثر بخشی صد چندان شده است.

ردیف آوازی دستگاه ماهور به روایت محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان

ردیف آوازی دستگاه ماهور به روایت محمدرضا شجریان

این فایل صوتی به مدت ۲۴ دقیقه می باشد

آموزش آواز – کلاس حضوری عارف احسن -اصفهان-صامت ها و مخارج صوت ۲

آموزش آواز کلاس حضوری عارف احسن – اصفهان – صامت ها و مخارج صوت

موضوع :

توضیحی در مورد صامت های کاف گاف و مخارج صوت ،برای بیان و آواز

آلبوم چاووش ۶ یا سپیده

کنسرت گروه شیدا - آلبوم چاووش 6 یا سپیده

 

آلبوم چاووش ۶ یا سپیده

سپیده که در گذشته با نام چاووش ۶ شناخته می‌شد، ششمین آلبوم موسیقی از مجموعه ۱۲ آلبوم چاووش اثر کانون فرهنگی و هنری چاووش است که در آذرماه سال ۱۳۵۸ در دانشگاه ملی (شهید بهشتی کنونی) در دستگاه ماهور اجرا شد. محتوی موسیقایی این آلبوم مرتبط با حوادث و شرایط اجتماعی ایران در زمان وقوع انقلاب ۱۳۵۷ است. این اثر دربرگیرندهٔ تصنیف معروف ایران ای سرای امید (تصنیف سپیده) می‌باشد که مربوط به آهنگی از محمدرضا لطفی بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) می‌باشد. در این اثر محمدرضا شجریان به عنوان خواننده و محمدرضا لطفی به عنوان آهنگ ساز و سرپرست گروه شیدا حضور دارند. هم‌چنین در این اثر یکی از قطعات ساخته شده توسط پرویز مشکاتیان به نام تصنیف ایرانی (با شعری از جواد آذر) نیز اجرا شده است. اشعار ساز و آوازها نیر از ه. الف. سایه می‌باشد

این اثر در گذشته با نام چاووش ۶ توسط کانون چاووش به بازار آمد و امروزه توسط مؤسسه فرهنگی و هنری آوای شیدا زیر نظر استاد محمدرضا لطفی در قالب سی دی و با نام سپیده منتشر شده است. طبق توضیحات استاد محمدرضا لطفی بر روی جلد آلبوم این اثر به صورت اتفاقی توسط کیوان ابتهاج (پسر هوشنگ ابتهاج) در حین اجرای کنسرت ضبط شده است.

تصنیف ایران ای سرای امید در همان روزهای نخست انقلاب ۱۳۵۷ ایران ساخته شده و بنابر گفتهٔ لطفی، خودش آن را در شب پیروزی انقلاب ایران به رادیو برد و آن را پخش کرد. لطفی دربارهٔ ساخت این قطعه می‌گوید: «تصنیف سپیده دیرتر از مقدمهٔ آن ساخته شده است. چند ماه پیش از نخستین کنسرت این اثر، وقتی به منزل سایه رفتم و با سه‌تار، آهنگ تصنیف را برای او نواختم علاقه‌مند شد که شعر آن را بسراید. خواهش کردم هر چه زودتر اقدام کند چون کنسرت در راه بود و بدون این تصنیف، کارمان ناقص می‌ماند. کار سرودن شعر طولانی شد و من نگران بودم، تا این که یک هفته مانده به اجرای کنسرت شعر آماده شد و من آن را نزد شجریان بردم.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) و پس از آن به نحو گسترده‌ای از سرود ایران ای سرای امید از این آلبوم استفاده می‌کرد. در روز ۲۶ خرداد ۱۳۸۸، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. وی گفت: «سرودهایی که خوانده به ویژه سرود ایران، ای سرای امید متعلق به سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ بوده و هیچ ارتباطی با شرایط کنونی ندارد». وی اعلام کرد سازمان صدا و سیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و به حکم قانون و شرع از این سازمان خواست صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند.

محمدرضا لطفی پس از بازگشتش به ایران و اجرای چند کار متفاوت این آلبوم را یک بار دیگر به صورت زنده در یک کنسرت اجرا کرد اما این بار با حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده و اجرای گروه هم‌نوازان شیدا. این اثر نیز در قالب یک آلبوم تصویری توسط مؤسسه آوای شیدا منتشر شد.

 

ادامه مطلب | “آلبوم چاووش ۶ یا سپیده”

بیست و سومین جلسه از درس گفتارهای استاد فقید محمدرضا لطفی

شناخت موسیقی دستگاهی ایران - محمدرضا لطفی

شناخت موسیقی دستگاهی ایران – قسمت ۲۳

این سلسله مباحث در مورد شناخت موسیقی دستگاهی ایران میباشد . که لطفی سعی دارد با زبانی ساده ، برای شنوندگان عام به تشریح و آنالیز موسیقی دستگاهی بپردازد . هرچند که برای اهالی موسیقی نیز خالی از لطف نیست.
لازم به یاد آوری میباشد که ، این برنامه رادیویی در ۵۹ قسمت میباشد و به مرور در سایت به اشتراک گذاشته خواهد شد.