آخرین مطالب

کشش در فواصل ،نوانس و غلت در صدا و عناصر اجرایی + فایل ویدیویی (بخش نخست)

کشش در فواصل ،نوانس و غلت در صدا و عناصر اجرایی
کشش در فواصل ،نوانس و غلت در صدا

?کشش در فواصل ،نوانس و غلت در صدا و عناصر اجرایی?

نمونه ای دیگر از اتود های #کشش ، #نوانس و غلت و حالت های آوازی که درک آن برای هنرجوی آواز سالها تمرین و ممارست را میطلبد.

باز متذکر میشوم کهاین تمرینات ارتباط مهمی با نرمی و انعطاف حفره دهانی و عضلات حلقی دارد و هرچه هنرجو با تمرینات ، به این نرمی دست یابد نوانسها و حالتهای با کیفیت تری را تولید میکند .

این تمرینات از اساسی ترین و کاربردی ترین ابزار ، در آواز ایرانی میباشد.

در ویدئوی پیوستی مجموعه ای از نکات و مساعل مهم و مرتبط به لحن و متر آواز را معلم به هنرجو تمرین و گوشزد می نماید که میتواند برای هنرجویان آواز بسیار مفید و پر فاید باشد.

♦️پی نوشت: سرعت آواز در این دروس آگاهانه آهسته شده است.

وُلُم یا نوانس چیست ؟

مجموعه ای از دینامیک ها کرشندوها،ویبره ها،لگاتوها و زینتهای آوازی را میتوان نوانس نامید که هر کدام به طریقی با شدت های متفاوت در آواز و ساز خودنمایی و به زیباتر شدن قطعه موسیقایی کمک میکند .

اشتباه نشود که نوانس، اجرای بی حال ویا پر قدرت بدون کنترل نیست و باید با دقت ، به ظرفیتِ زیبایی و پتانسیل اجرایی قطعه یا آواز توجه داشت.

به طور کلی نوانس Nuance در آواز و نوازندگی به شدت نواخت یک نت،(میزان توان و ملایمت-تندی و کندی) گفته می‌شود که با تکنیکهای مختلف خودنمایی میکند و مانند یک موج صوتی مواّج ، ملودی را به پرواز می آورد.

نوازنده یا خواننده، یا حسی و یا از طریق علایم مشخص شده توسط آهنگساز شدت اجرای نت را کنترل می‌کند.

بعضی از علائم از قرار زیر است :

پیانو(به معنی ضعیف):p

pp: پیانیسیمو (ضعیف‌تر)
ppp:پیانیسیسیمو (خیلی ضعیف)
f:فورته (قوی)
ff:فورتیسیمو (قوی‌تر)
fff: فورته‌سیسیمو (خیلی قوی)
mf:متسو فورته (نیمه قوی)
fp:فورته پیانو (نیمه قوی)
و علائمی دیگر که میتوان تمام این علائم‌را به نوعی در مجموعه نوانس گنجانید .

نوانس ها در موسیقی مانند سایه و روشن در نقاشی است که نقاش به کمک این کنتراستِ نور و رنگ و تضاد همگن ، زیبای های ذهنی خود را بر روی لوح می گستراند.

           عارف احسن

مدرس ، پژوهشگر و منتقد آواز

 

تارهای صوتی باز یا صدای هوا دار + فایل ویدیویی

تارهای صوتی باز یا صدای هوا دار + فایل ویدیویی

تالیف: عارف احسن

هنوز بسیاری از معلمان و هنرجویان آواز شاید نمیدانند, زمانی که به حجم صدا فکر میکنیم و قصد داریم که این‌عنصر را در صدا تقویت کنیم, چگونه میتواند این تفکر و عملکرد به صدای ما آسیب رسان باشد.

البته اشتباه نشود! ما با حجم در صدا مشگلی نداریم و در واقع با بکار گیری نادرست حجم مخالف هستیم.

معلم به هنرجو میگویید حجم صدایت کم است و حجم را زیاد کن, ولی آیا هنرجو را تفهیم می کند و آموزش میدهد که چگونه به حجم مطلوب دست یابد.

مشکل از این عدم توجیح شروع و با خسارت به حنجره هنرجو ختم میشود.

هنرجوی نا آگاه سعی میکند با دمیدن هوای بیشتر و باز کردن بیشتر حفره حلقی به این حجم مطلوب از نظر خود برسد که این کار به علت عدم دانایی و شناخت از مکانیزم و فیزیولوژیک حنجره, تارها ی صوتی را در حالتی باز و زیپ نشده قرار میدهد و تکرار این کار یعنی از دست دادنِ وسعت و زنگ صدا و التهاب تارهای صوتی.

دست یافتن به تکنیکِ تارهای صوتیِ بسته ویا زیپ شده، بدون راهنمایی معلم و راهنما میتواند رجیسترهای صدایی شما را خدشه دارنماید لذا از تکنیکِ بدونِ آگاهی در نحوه تمرینات خوداری کنید .

در این فیلم‌ توضیح داده شده که تارهای صوتیِ بسته دارای چه عملکردی میباشند.

 

قسمتی از کلاس های تکنیکهای صدا و فنون آوازی
موضوع : مکانیزم تارهای صوتی بسته
مدرس: عارف احسن

قسمتی از کلاس های تکنیک های صدا و فنون آوازی

قسمتی از کلاس های تکنیک های صدا و فنون آوازی

موضوع : رنگ آمیزی و شکل دهی تحریر ها در بم و اوج صدا
مدرس: عارف احسن

تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۱۳

محمد رضا لطفی

تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۱۳

تهیه کننده و مجری برنامه
استاد محمد رضا لطفی

این برنامه با اجرا و تهیه کنندگی استاد محمدرضا لطفی‌ و به اهتمام رادیو فرهنگ در ساله ۱۳۹۱ پخش شد.
به گفته استاد لطفی‌، هدف وی از تهیه ی برنامه‌ “تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران” ، آشنا سازی مردم با بزرگان، مکاتب و به طور خلاصه، کلیات مهم تاریخ معاصر موسیقی کشور عزیزمان از نظر ایشان بوده است و برای اولین بار به صورت صوتی، که لازمه ی توضیح موسیقی است، با پخش آرشیوی قوی از بزرگان موسیقی در حین روایت تاریخی، این اثر بخشی صد چندان شده است.

ردیف آوازی – عبدالله خان دوامی – دستگاه همایون به همراه تصنیف

میرزاعبدالله خان دوامی
میرزاعبدالله خان دوامی

ردیف آوازی به روایت عبدالله خان دوامی – دستگاه همایون

عبدالله خان دوامی(۱۲۷۰خ روستای طاد، تفرش – ۲۰ دی ۱۳۵۹) از استادان بنام و برجسته موسیقی اصیل ایرانی و ردیف‌دان ارزنده ایران است.

به گفته روح‌الله خالقی وی استاد برگزیده نواهای ضربی و تصنیف بوده‌است. او در مکاتب استادانی نظیر علی خان نایب السلطنه،میرزا عبدالله، میرزا حسین قلی، حسین‌خان اسماعیل‌زاده، ملک‌الذاکرین پرورش یافته‌است و شاگردانی نظیر استادان محمدرضا شجریان، فاخره صبا، محمود کریمی، نصرالله ناصح‌پور، رضوی سروستانی، فرامرز پایور، مجید کیانی، محمدرضا لطفی و شهرام ناظری در محضرش پرورش یافته‌اند.
استاد دوامی مسافرت‌هایی (البته بسیار شنیدنی) همراه با ابوالحسن اقبال‌آذر، درویش خان، طاهرزاده و باقرخان رامشگر برای ماندگاری (و ضبط صفحهُ گرامافون) موسیقی اصیل ایرانی به خارج از کشور داشته‌اند.

گوشه های دستگاه همایون به ترتیب در یک فایل :
درآمد – چکاوک – شوشتری – لیلی مجنون – نی داود – بیداد – بختیاری – اوج – تصنیف ۱ – تصنیف ۲

آموزش آواز – لهجه و جای صدای صحیح در آواز ایرانی – کلاس حضوری تهران

آموزش آواز – لهجه و جای صدای صحیح در آواز ایرانی – کلاس حضوری تهران

موضوع :

قسمتی از کلاس های حضوری عارف احسن در تهران

شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۶

محمد رضا لطفی

شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۶

این سلسله مباحث در مورد شناخت موسیقی دستگاهی ایران میباشد . که لطفی سعی دارد با زبانی ساده برای شنوندگان عام به تشریح و آنالیز موسیقی دستگاهی بپردازد . هرچند که برای اهالی موسیقی نیز خالی از لطف نیست.
لازم به یاد آوری میباشد که این برنامه رادیویی در ۵۹ قسمت میباشد و به مرور در سایت به اشتراک گذاشته خواهد شد.
( شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۶)

توضیحاتی در مورد کاربرد و انطباق ردیف در آواز بداهه برای هنرجویان – آموزش آواز

توضیحاتی در مورد کاربرد و انطباق ردیف در آواز بداهه برای هنرجویان – آموزش آواز

موضوع :

قسمتی از کلاس های حضوری عارف احسن
آوازهای آزاد و بداهه
توضیحاتی در مورد کاربرد و انطباق ردیف در آواز بداهه برای هنرجویان

ردیف آوازی دستگاه همایون به روایت محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان

ردیف آوازی دستگاه همایون به روایت محمدرضا شجریان

این فایل صوتی به مدت ۸ دقیقه می باشد

آلبوم چاووش ۷

آلبوم چاووش ۷
 

آلبوم چاووش ۷

چاووش ۷ یک آلبوم موسیقی است با صدای محمدرضا شجریان و شهرام ناظری، که توسط کانون چاووش با همکاری گروه شیدا و گروه عارف در سال ۱۳۵۸ به مناسبت سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ایران اجرا شد. در ساخت موسیقی این اثر حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و هوشنگ کامکار همکاری داشتند.

 

رزم مشترک، با صدای محمدرضا شجریان (تصنیف اصفهان)

ادامه مطلب | “آلبوم چاووش ۷”

تقویت گوش موسیقایی برای خواننده

پرورش گوش موسیقی

تقویت گوش موسیقایی برای خواننده

پرورش گوش موسیقی یکی از علل دلسردی زیاد اکثر آهنگسازان است. یک گوش موسیقی پرورش یافته بخش مهمی از توانایی آهنگسازی یک فرد به شمار می رود. دلیلش هم این است که ما می توانیم با گوش دادن به آهنگ های سایر افراد، چیزهای زیادی بیاموزیم. اما اگر نتوانیم آن چیزی که در واقع یک آهنگ را می سازد تشخیص بدهیم، در واقع در این میان فرصت بزرگی برای پیشرفت خودمان از دست می دهیم.

برخورداری از یک گوش قوی به خیلی چیزها بستگی دارد. به طور عمده، داشتن یک گوش قوی به معنی برخورداری از توانایی برای:

– شناسایی نت ها، توجه به زیر و بمی اولیه؛

– شناسایی آکوردها؛ و شناسایی ریتم است

ادامه مطلب | “تقویت گوش موسیقایی برای خواننده”

تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۱۲

محمد رضا لطفی

تتاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۱۲

تهیه کننده و مجری برنامه
استاد محمد رضا لطفی

این برنامه با اجرا و تهیه کنندگی استاد محمدرضا لطفی‌ و به اهتمام رادیو فرهنگ در ساله ۱۳۹۱ پخش شد.
به گفته استاد لطفی‌، هدف وی از تهیه ی برنامه‌ “تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران” ، آشنا سازی مردم با بزرگان، مکاتب و به طور خلاصه، کلیات مهم تاریخ معاصر موسیقی کشور عزیزمان از نظر ایشان بوده است و برای اولین بار به صورت صوتی، که لازمه ی توضیح موسیقی است، با پخش آرشیوی قوی از بزرگان موسیقی در حین روایت تاریخی، این اثر بخشی صد چندان شده است.

شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۵

محمد رضا لطفی

شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۵

این سلسله مباحث در مورد شناخت موسیقی دستگاهی ایران میباشد . که لطفی سعی دارد با زبانی ساده برای شنوندگان عام به تشریح و آنالیز موسیقی دستگاهی بپردازد . هرچند که برای اهالی موسیقی نیز خالی از لطف نیست.
لازم به یاد آوری میباشد که این برنامه رادیویی در ۵۹ قسمت میباشد و به مرور در سایت به اشتراک گذاشته خواهد شد.
( شناخت موسیقی دستگاهی ایران قسمت ۲۵)